Leg meer zelfvertrouwen in je offerte met deze 3 tips (en maak jezelf onweerstaanbaar)

Ben je wel eens iemand tegen gekomen die zich in jullie gesprek steeds bescheiden opstelde? Of die zich zelfs kleiner maakte dan in jouw ogen nodig was: ‘’Ach, dat project was ook weer niet zó groot’’ Zeg eens eerlijk: wat was jouw indruk van die persoon? De kans is groot dat je niet bijster onder de indruk was. We voelen ons onbewust aangetrokken tot mensen die zelfvertrouwen hebben en die dit ook uitspreken. Uiteindelijk gaan we simpelweg graag om met succesvolle mensen. En succes, dat is precies wat zelfverzekerde mensen uitstralen. Dus nog een gewetensvraag dan: hoe zelfverzekerd zijn jouw offertes?

Wat is een offerte eigenlijk?

Laten we eens beginnen met een belangrijke vraag. Wat is een offerte eigenlijk? Samengevat maak je een voorstel waarin je vraag en aanbod bij elkaar brengt. De klant heeft iets nodig, jij kunt dat leveren. Als je die betekenis van het woord offerte als uitgangspunt neemt, is zelfvertrouwen op zijn plaats. Je vindt tenslotte dat je toegevoegde waarde hebt, anders had je gewoon besloten om geen offerte te maken. Bovendien zit de klant erop te wachten, anders had hij je niet om die offerte gevraagd. Dus waarom dan niet wat steviger, zelfverzekerde teksten schrijven die duidelijk maken dat jij dé aangewezen partij bent om mee samen te werken?

Angst om als ‘arrogant’ te worden gezien

De meeste offerteschrijvers zijn bang om afgeserveerd te worden als ‘arrogant’. Wat ook niet meehelpt. is dat we het in Nederland niet zo gewend zijn om zelfvertrouwen uit te spreken. Zelfs al voelen we het wel. ‘Doe maar gewoon, dat is gek genoeg’, dat idee. Alleen jij weet nu dat de klant onbewust wél getriggerd raakt door jouw zelfvertrouwen en successen. Alle reden dus om eens wat steviger uit de hoek te komen.

We geven je graag drie tips waarmee je gezond zelfvertrouwen in je offerte legt en zo de klant verder overtuigt.

Tip 1: Formuleer een aantal stellige zinnen

Ik denk, wij hebben de indruk dat, er lijkt een goede aansluiting te zijn … Er gaat allemaal twijfel vanuit. Jij vindt dat jouw bedrijf dé partner is om mee samen te werken. Toch? Laat dat merken door stellig te formuleren. Bijvoorbeeld zo:

Wij kunnen u heel goed helpen uw ambitie rondom dataveiligheid waar te maken.

Uw visie op dataveiligheid sluit precies aan bij die van ons. 

Tip 2: Laat zien dat je ervaren bent en kwaliteit levert

Je hoeft geen pagina vol te schrijven over eerdere projecten om te laten zien dat je succesvol was.  Dat is voor de klant waarschijnlijk ook een beetje teveel van het zelfverzekerde goede. Wel is het slim om subtiel te laten merken dat je verstand van zaken hebt en je vak verstaat. Dat bereik je met dit soort zinnen:

U leest hieronder ons voorstel voor een succesvolle aanpak van IT-migraties. 

Eerdere ervaringen bij klanten leren ons dat deze stappen het beste resultaat geven.

Tip 3: Ga ervan uit dat jullie gaan samenwerken

Heb je te maken met concurrentie? Dikke kans dat je je nog bescheidener opstelt. Tenminste, jij ziet het als bescheiden. De klant registreert het onbewust als onzeker en dat maakt jou dus minder aantrekkelijk. Denk nog maar eens terug aan hoe je denkt over mensen die zich in gesprek met jou kleiner maken dan nodig.

Die onzekerheid over of de opdracht wel doorgaat, lees je ook terug in offertes. Hij klinkt door in zinnen als ‘Mocht u besluiten met ons in zee te gaan, dan pakken we het als volgt aan.’ Hoezo eigenlijk ‘mocht u besluiten’? Wil je zelfverzekerd overkomen, schrijf dan alsof het een zekerheid is dat jullie gaan samenwerken. Dit kun je bijvoorbeeld doen in de afsluiting van je offerte.

Zeker weten dat je offerte de juiste balans heeft?

Stuur gerust een bericht om jouw tekst vrijblijvend aan ons voor te leggen. We kijken graag met je mee of je de juiste balans hebt gevonden tussen gezond zelfverzekerd en arrogant.