Skip to content

Massaal gemiste winkans: geen offerte software gebruiken

  • home
  • |
  • Offerte software: de voordelen

Winkans vergroten met offertesoftware

Een winnende offerte maken begint met een goede propositie. Weet je zeker dat je die hebt? Dan is het de kunst die zo goed mogelijk uit de verf te laten komen. Met een slimme offerteopbouw benut je al veel neurotechnieken die de winkans vergroten. Maar als je de opbouw en de offerteksten vervolgens in Word maakt, er een logo boven zet en dat document verstuurt, laat je serieuze winkansen liggen. Steeds meer bedrijven hebben door dat een offerte tool onmisbaar is om meer offertes te winnen in minder tijd.

Word vs. Offertesoftware

Een offerte maken in Word is niet ideaal. Het is een tekstverwerkingsprogramma en daarmee zijn de mogelijkheden beperkt in vergelijking met offertesoftware. De prijs van de offerte uitsplitsen in meerdere opties wordt al snel een hele onderneming. De aanpak van een project visueel aantrekkelijk maken, ook. De meeste bedrijven die bij ons aankloppen stellen zich als doel om tijd te besparen op het maken van offertes en tegelijk de winkans te verhogen. Door offertes in Word of Powerpoint te blijven maken, bereik je dit niet. Het kost meer tijd, oogt minder professioneel en vertraagt het salesproces als geheel.

Offertesoftware bespaart tijd

Waarom bespaart het tijd om een offerte te maken met een tool? Ten eerste omdat je een offertetemplate als geheel en in losse bouwblokken in de contentbibliotheek kunt zetten. Vanuit hier klikt Sales snel de juiste blokken bij elkaar tot een volledige offerte. Dit bespaart ook tijd op onderhoud van de offerteteksten. Je centreert alles binnen de offerte tool en maakt vanuit daar de offertes. Losse varianten die rondzwerven in de Cloud of erger nog: lokaal, ban je hiermee uit. Dat komt dus ook de uniformiteit ten goede. Offertesoftware versnelt ook de vervolgstappen in het offerteproces. De klant opent de link die je stuurt eerder dan een ouderwetse pdf. En je kunt de offerte sneller en precies op het juiste moment opvolgen.

Offertesoftware: must voor IT, tech en SaaS

Sommige bedrijven overtreffen de verwachtingen van klanten door hun offertes met offertesoftware te maken. Van andere bedrijven verwachten klanten eigenlijk niet anders. Zeker als je in ICT, tech, SaaS of consultancy werkt, is het een must om te laten zien dat je voorop loopt in digitale oplossingen. Want zeg eens eerlijk: hoe geloofwaardig is het als je een propositie hebt rond de digitale transformatie, en die oplossing verkoopt via een Word-document dat is volgeschreven met tekst in Arial 10? Professionele offertesoftware gebruiken, versterkt de geloofwaardigheid van jullie bedrijf en de oplossing die je in de offerte aanbiedt. 

Sneller een akkoord door offertesoftware

Offertesoftware maakt het makkelijk voor de klant om de offerte direct digitaal te ondertekenen. Zeker bij relatief wat kleinere projecten is dit ideaal: je verlaagt de cost of sales door onnodige processtappen uit te bannen. Herken je de situatie dat klanten jullie offerte moeten uitprinten, ondertekenen, inscannen en terugsturen? Onnodig te zeggen dat hierdoor offertes langer blijven liggen; het is gedoe voor de klant. Je wil de drempel om te ondertekenen zo laag mogelijk maken, en een digitale optie bieden helpt daarbij.

Betere vormgeving en minder fouten met offertesoftware

Een strak vormgegeven offerte maken in Word is zoiets als proberen een bergetappe in de Tour te winnen op een stadsfiets. Soort van onmogelijk, zeg maar. Het is tijdrovend om een goed offertetemplate te ontwikkelen met de juiste, bijpassende vormgeving in Word. Bovendien verspringt de opmaak continu en is de kans op fouten groot. Reden genoeg dus om een goed offerte programma te overwegen. De meeste CRM-systemen hebben een aparte module. Ook zijn er (intern)nationale partijen die goede offertesoftware bieden. Daarin kun je de vormgeving eenmalig goed neerzetten en bijwerken zonder dat het Sales tijd kosten tijdens het maken van de offerte.

Selecteer de juiste offertesoftware

De ene offerte tool is de andere niet, kijk daarom goed welke offertesoftware bij jullie past. Corporates hebben andere technische en functionele eisen dan het MKB. Wil je de offertesoftware integreren met jullie ERP- of CRM-systeem of werken jullie met losse applicaties? Hoe bed je de offerte tool in de andere processen in en voorkom je handmatig werk en fouten? Hoe customized moet de vormgeving worden? Deze en 100 andere vragen beantwoorden we samen tijdens de selectie van offertesoftware.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en krijg elke maand als eerste de nieuwste offertetips.

Geen tips meer missen voor extra offerte-magie?


Je download staat bijna klaar

Ontdek de 5 grootste vergissingen in offertes. 

Je checklist staat bijna klaar

Download de gratis checklist om inspiratie op te doen voor scherpe vragen die jouw offerte meer diepgang geven:

  • Voorbereiding van je gesprek
  • Goede vragen om te stellen
  • Wat je beter niet kunt vragen
  • Aansturen op een vervolgstap
  • Band en bereidheid opbouwen
Je checklist staat bijna klaar

Een offerte maken is stap 1, vervolgens wil je de deal binnenhalen. Dat vraagt om slimme opvolging. Download gratis de checklist om te voorkomen dat je belangrijke stappen overslaat. 

Je checklist staat bijna klaar

Alle aandachtspunten voor:

  • opbouw & structuur
  • inleiding & afsluiting
  • beschrijving klantvraag & oplossing
  • extra overtuigingskracht
  • exclusiviteit & overeenkomsten
Je download staat bijna klaar
  • Opbouw die past bij hoe de klant in ja-modus raakt
  • Inspiratieteksten om zo over te nemen
  • Voorbeeld inleiding en afsluiting
  • Kostenparagraaf slim opbouwen en werken met opties
  • Inspiratie voor prettig leesbare, persoonlijke schrijfstijl
  • Inspiratie voor onderscheidende lay-out en vormgeving