Als je werkzaam bent in de bouw, betekent dat volgens ons drie dingen. Ten eerste heb je het heel erg druk. Je brengt dus wel offertes uit, maar hebt weinig tijd hier aandacht aan te besteden. Laat staan aan de vorm. Ten tweede is onze volledig uitgewerkte voorbeeld offerte niet 1:1 toepasbaar op jouw dienstverlening. Dat betekent dat je zelf tekst moet toevoegen en dat brengt ons op de ‘ten derde’: schrijven is van de meeste ondernemers in de bouw geen hobby. We helpen je daarom graag op weg met een aantal tips voor jouw offerte.  

Lever meer dan een tabel met materiaalkosten

Klanten willen toch alleen maar weten wat het kost. Onder dat motto zien we veel offertes voorbij komen van ondernemers in de bouw. Het document bestaat eigenlijk vooral uit een Excelsheet met berekening van materialen en manuren. Een gemiste kans. Je geeft je klant daarmee namelijk weinig andere keus dan puur op prijs naar je aanbod te kijken. Daarom de belangrijkste tip: breid je standaard offertevoorbeeld uit. zorg dat de klant als hij eenmaal bij de prijs is aanbeland, begrijpt waaróm je die vraagt (en waard bent). Vat dus de klantvraag samen, geef stapsgewijs aan wat je gaat doen en kom daarna pas met die kostentabel.

Pas jouw offertevoorbeeld aan op de doelgroep

Als je zoekt naar een offerte voorbeeld voor de bouw, kijk dan ook even kritisch voor welke doelgroep die voorbeeldoffertes zijn. Het maakt namelijk nogal uit of je een offerte uitbrengt aan een particulier of bedrijf, en of je als hoofd- of onderaannemer werkt. Collega-aannemers hebben waarschijnlijk minder behoefte aan informatie over jouw werkwijze en meerwaarde. Zeker als je regelmatig als onderaannemer voor ze werkt. In dat geval is het genoeg om alleen een enthousiaste inleiding, korte alinea over het project, jouw invulling en de kosten te presenteren. Particuliere klanten in de bouw sector win je niet voor je met alleen een standaard voorbeeldofferte. Ze willen zien dat je hun wensen en zorg snapt, wat je gaat doen en hoe. Schrijf dat dus op!

Neem bezorgdheid over meerwerk weg 

Laten we er niet omheen draaien: niet alle klanten hebben een even positief beeld van de betrouwbaarheid van bouwbedrijven. Afspraken nakomen, onverwacht hoge kosten door meerwerk, gebrekige communicatie … Het zijn allemaal punten van zorg die je makkelijk kunt wegnemen in je offerte. Schrijf dus op dat je meerwerk altijd eerst overlegt. Laat zien dat jullie afspraken wél nakomen. We gaan er tenminste vanuit dat dat zo is. In het gemiddelde offertevoorbeeld voor de bouw staat hier alleen niets over. Laat die kans dus niet liggen om je positief te onderscheiden en een zorg van de klant weg te nemen.

Voorkom appels met peren vergelijken

Klanten vragen meerdere offertes op. Jouw collega’s in de bouw rekenen mogelijk anders of geven in hun offerte nog niet het totale plaatje. Hoe voorkom je in dat geval dat klanten appels met peren vergelijken? Voor je het weet, kiezen ze voor de concurrent omdat ze denken dat die een beter aanbod doet. Simpel: wijs ze op de appels en peren. Bijvoorbeeld door aan te geven dat als ze nog een andere offerte hebben opgevraagd, het handig is erop te letten of A, B en C er ook in zitten. Succes gegarandeerd; klanten waarderen het als je hen helpt een eerlijke keuze te maken. En dat geeft jou alvast een extra streepje voor ten opzichte van zo’n standaard voorbeeldofferte.

Tijd besparen met een sterke template?

Ben je op zoek naar een manier om tijd te besparen in het offerte proces?  Naast de praktische tips om de succes kans van een offerte te vergoten ondersteunen wij ook bij het creëren van een template die aan de criteria voor een winnende offerte voldoet. We zetten een structuur op met bouwstenen die je kunt toevoegen of weghalen, afhankelijk van de situatie. Het resultaat? Tijdbesparing met een onderscheidende offerte die nog steeds maatwerk is.

Stel ons direct een vraag over je offerte