Het geld klotst tegen de plinten. We weten niet waar we de tijd en vooral de goede mensen vandaan moeten halen. De directeur van een accountantskantoor waarvoor we bezig zijn met een template verzuchtte: ‘Ik word elke dag gebeld door bedrijven die klant willen worden. Ik moet nee verkopen’. Het moge duidelijk zijn: we zitten eind 2021 in economisch hoogtij. Als de opdrachten aan komen vliegen, is het eigenlijk niet nodig serieus werk te maken van je offertes. Toch? Onze klanten hebben 3 redenen om dat toch te doen. 

 

Reden 1: Offertes maken voor de projecten die echt interessant zijn

Als de kwantiteit het probleem niet is, kun je kritisch zijn op de kwaliteit. Vliegen de leads je om de oren? Slimme bedrijven zijn kritisch in het werk dat ze aannemen. Want je kunt wel heel druk zijn met allerlei projecten, maar ben je ook bezig met strategisch relevante projecten? Leadkwalificatie is belangrijk om te voorkomen dat je gewoon achter de vraag in de markt aan rent. Wat wil jouw bedrijf zelf? Waarschijnlijk zoiets als dit:

  • Inhoudelijk uitdagende opdrachten. Goed voor het werkplezier, leerproces en ohja: ook voor het behouden van die schaarse, supergoede collega’s.
  • Een goede marge. Omzet en kosten moeten in balans zijn, zo simpel is het.
  • Opdrachtgevers die goed zijn voor je portfolio.

Een project dat inhoudelijk uitdagend is, met een goede marge en voor een interessante opdrachtgever dus. Die komen nooit zomaar binnenvliegen. Daarvoor moet je een offerte maken. En niet zomaar een, maar een winnende offerte waar je serieus tijd in hebt gestoken.

 

Reden 2: Tijd besparen op het maken van de offerte

Als je veel leads krijgt en te weinig personeel hebt, wordt tijd een tweede factor. Steeds meer bedrijven zoeken niet alleen naar manieren om meer offertes te winnen, ze willen dat ook doen in minder tijd. Efficiency is zelden een streven op zich. Bedrijven willen slimmer werken, het salesproces stroomlijnen en vooral: meer offertes maken met minder mensen. Een paar voorbeelden wat je kunt doen als je tijd wilt besparen op offertes:

 

Reden 3: Het dak repareren terwijl de zon schijnt

Zeg eens eerlijk: hoeveel aandacht besteedt jouw bedrijf aan de kwaliteit van de (standaard)offertes? In verreweg de meeste bedrijven is het maken van de offerte een ondergeschoven kindje in het salesproces. De Coronacrisis heeft veel bedrijven wakker geschud. Begin 2020 vielen opdrachten massaal weg. Eenmaal van de eerste shock bekomen, begonnen bedrijven hun sales tegen het licht te houden. Conclusie: we zijn niet voorbereid op slechte tijden. Tenminste, niet als het aankomt op het maken van offertes. Je zou denken dat nu het economisch weer gesmeerd loopt, bedrijven hun offertes laten voor wat ze zijn. Dat blijkt niet het geval; ze hebben de wake-up call gehad dat ‘je het dak moet repareren als de zon schijnt’. Zo weten ze zeker dat de winkans van hun offertes ook maximaal is als het erom spant.

 

Wat is jouw reden om werk van je offerte te maken?

Laat het ons weten door een bericht achter te laten. Ben je benieuwd of het überhaupt nodig is om je offertes te verbeteren? Stuur dan het template in voor een gratis quickscan via info@offertes.win.

Share This