Focus jij vooral op de inhoud als je een offerte schrijft? Logisch, de klant wil tenslotte weten wat jij te bieden hebt. Met de inhoud alleen kom je er helaas niet. Een goed verhaal is niet goed genoeg om een offerte te winnen. Een klantvriendelijke schrijfstijl maakt een wereld van verschil. Dat zeggen klanten vaak niet hardop omdat ze niet weten dat ze het meewegen. Maar onbewust ergeren ze zich groen en geel aan slecht leesbare offertes. Niet het beste vertrekpunt voor een samenwerking.

Daarom in dit artikel: welke woorden zijn ‘verboden’ in een klantvriendelijke offerte? En hoe schrijf je een afsluiter die de klant prikkelt? We geven je tips over welke dooddoeners je beter kunt vermijden, en hoe je juist wél een schrijfstijl kiest die helpt te scoren.

Schrijf je offerte niet te formeel

‘Naar aanleiding van ons gesprek doe ik u hierbij onze offerte toekomen’. Deze zin komt je vast bekend voor. De meeste offertes die wij onder ogen krijgen zijn vrij wollig geschreven. Dit soort inleidingen zijn keurig Nederlands, maar niet erg onderscheidend. Het is altijd een goed idee om de inleiding in heldere, bondige taal te schrijven. Al was het maar omdat onderzoek laat zien dat de klant jou dan intelligenter vindt.

Gebruik in je offerte dezelfde taal als je in het acquisitiegesprek deed. Dat geldt niet alleen voor de inleiding, maar voor de hele tekst. Besteed genoeg aandacht aan de leesbaarheid en de tone of voice van de offerte. Het geeft je een onderscheidende, klantvriendelijke uitstraling en het aanbod is hierdoor duidelijker. En dat waarderen klanten.

Geen stoffige taal

Woorden als tevens, reeds, indien en inzake zijn allemaal correct Nederlands. Ze maken de tekst alleen een stuk minder makkelijk leesbaar. Grote kans dat jij in dagelijkse gesprekken dit soort woorden niet of nauwelijks gebruikt. Schrijf ze dus ook niet op. Ga maar na: hoe denk jij over mensen die veel dure woorden gebruiken als ze praten (of schrijven)? Denk je dan ‘goh, die heeft vast verstand van zaken’ of ‘wat een goed verwoord verhaal’? Waarschijnlijk niet. Beïnvloed het beeld dat de klant van jou heeft dus positief en schrijf heldere taal.

Lange zinnen lezen lastig

Houd verder vooral de zinnen kort. Uit onderzoek blijkt dat de leesaandacht van hoger opgeleiden maximaal 18 woorden per zin is. Beperk de lengte van de zinnen tot maximaal 15 woorden zodat de lezers niet afhaken. Tip: begin zinnen niet met aanloopjes. Die herken je aan woorden zoals als, vanwege, aangezien en omdat. Het interessantste nieuws voor de lezer belandt dan altijd aan het einde van de zin. Knip dit dus liever op in twee aparte zinnen. 

Lijd jij aan de zulziekte?

Schrijf actief. De woorden ‘zullen’ en ‘zal’ kun je altijd schrappen. Deze dooddoeners maken je zinnen minder sterk. Bijvoorbeeld: ‘’Wij zullen de uitvoering voor onze rekening nemen, waarna met u geëvalueerd zal worden’’. Dit kan een stuk directer: ‘’Wij nemen de uitvoering voor onze rekening. Daarna evalueren we samen het project.’’ Check jouw eigen offerte eens op zullen en kijk ook naar de andere hulpwerkwoorden die je offerte minder duidelijk maken.

Een Pro-actieve afsluiting

‘Wij hopen u hiermee een passende aanbieding te hebben gedaan en kijken uit naar uw reactie.’ Dit is met afstand de meest gebruikte afsluiting in offertes. Het nadeel is dat hij erg formeel is, en bovendien het initiatief bij de klant legt. Maak liever een afsluiting voor je offerte die de klant aanzet tot actie.

Meer inspiratie voor een sterke offerte?

Kost een offerte maken jouw ook zoveel tijd en zoek je naar concrete voorbeeldzinnen, alinea’s en praktische tips voor het versterken van je offerte? Tijdens onze training gaan de samen aan de slag met de 10 sleutels voor een sterke offerte. In 3,5 uur ontwikkel je een template die je tijd bespaart en de winkansen vergroot. Direct een vraag over je offerte? Laat het ons weten via onderstaand formulier of neem contact op. 

Stel direct een vraag over je offerte