Zo’n tekst waar je maar met moeite doorheen komt, waar ligt dat
toch aan? Meestal aan de schrijfstijl. Het heeft nogal wat nadelen als je
onduidelijk schrijft. Maak je de tekst te wollig en onpersoonlijk, dan haken
lezers al snel af. En wist je dat wetenschappelijk onderzoek laat zien dat
lezers jou als minder intelligent beoordelen als je ingewikkeld schrijft? Zodra
de klant jou als minder slim ziet, neemt de overtuigingskracht van je
offertetekst ook af. Alle reden dus om de vier tips in dit artikel toe te
passen in je offerte.

Tip 1: maak je offertetekst persoonlijk

‘’Wij kunnen Jansen Adviseurs de volgende aanbieding doen.’’ Dit
soort zinnen zien we vaak in offertes. Een gemiste kans om het persoonlijk te
maken en de lezer direct aan te spreken. De bedrijfsnaam noemen komt over alsof
je alleen de naam copypaste en voor de rest een standaard offerte verstuurt. De
lezer is bovendien een mens die zich niet aangesproken voelt bij ‘Jansen
Adviseurs’. Gebruik dus liever ‘u’ of ‘jij’ in je offertetekst.

Tip 2: vermijd wollige taal in je offertetekst

Voor veel offerteschrijvers lijkt schrijfstijl een bijzaak. Toch
heeft het een heel belangrijk voordeel om in heldere, bondige taal te
schrijven. Sterker nog, het raakt
een van de 10 principes voor een winnende offerte.
De klant ziet jou namelijk als intelligenter als je eenvoudig schrijft. En het
leest ook gewoon een stuk prettiger en het maakt jullie aanbod duidelijker. Dat
waarderen klanten, dus vermijd die wollige taal in je offertetekst.

Dat zijn waarschijnlijk meer woorden dan je denkt. Veel schrijvers
hebben een blinde vlek voor wollige taal in hun offertetekst. Wat voor jou als
‘nette, zakelijke taal’ is, leest voor de klant heel anders. Denk bij wollige
taal aan woorden zoals tevens, reeds
en indien. Deze woorden staan
allemaal in het woordenboek en zijn dus niet ‘fout’. Wat ze wel doen is je
offertetekst (en daarmee jouw bedrijf) een stoffige uitstraling geven. Vervang
deze woorden dus.

Tip 3: vermijd oeverloos lange zinnen

De gemiddelde offertetekst bevatten lange zinnen. Wist je dat
zelfs hogeropgeleiden afhaken bij zinnen met meer dan 18 woorden? Schrijf in je
offertetekst dus geen lange zinnen. Hiermee voorkom je dat de lezer afhaakt, of
de zin een paar keer moet lezen voordat hij hem begrijpt. De vuistregel is
10-15 woorden. Dat lijkt kort, inderdaad. Zijn ‘jip en Janneke’ al door jouw
hoofd geschoten? Niet nodig, de lezer waardeert korte zinnen echt. Sterker nog,
hij heeft het nodig.

Tip 4: Voorkom de ‘zulziekte’

Een andere valkuil voor je offertetekst is de ‘zulziekte’. Daarmee
bedoelen we dat je teveel hulpwerkwoorden gebruikt zoals zullen, worden, kunnen, willen en gaan. De zin ‘De omzet zal na drie maanden fors stijgen’ laat in
het midden waardoor en door wie de omzet zal stijgen. ‘De offerte dient
ondertekend aan geretourneerd te worden’ spreekt de klant ook niet erg direct
aan en werkt niet motiverend. De woorden zullen
en zal kun je altijd schrappen om je
offertetekst concreter en leesbaarder te maken. Kijk ook eens kritisch hoe vaak
je worden of wordt gebruikt. Daarmee laat je in het midden wie iets doet
en dat is een gemiste kans om je tekst concreet en persoonlijk te maken.

Tip 5: zorg voor een pakkende inleiding

‘Naar aanleiding van ons gesprek doe ik u hierbij onze offerte toekomen’. Komt dit je bekend voor? Deze standaardzin of een variatie hierop komt 9 van de 10 keer in een offertetekst voor. Qua taal is er op zich niets mis mee, maar hij is nogal standaard en erg ouderwets. Zorg dat je offerte vanaf de inleiding boeit zodat de klant zin krijgt om verder te lezen. Schrap dus de clichézinnen als ‘Met referte aan ons gesprek’ of ‘Naar aanleiding van’ uit je offertetekst. Of verdien bonuspunten bij de klant door je enthousiasme te laten zien. Bijvoorbeeld zo: ‘Hartelijk dank dat u ons vroeg om een offerte uit te brengen!’

Meer pratische handvatten voor een sterke offertetekst?

Inspiratie komt niet altijd vanzelf. Daarom
hebben we een voorbeeldofferte voor je. 

Stel ons direct een vraag over je offerte

Share This