Focus jij vooral op de inhoud als je een offerte schrijft?
Logisch, de klant wil tenslotte weten wat jij te bieden hebt. Met de inhoud
alleen kom je er helaas niet. Een goed verhaal is niet goed genoeg om een
offerte te winnen. Een klantvriendelijke schrijfstijl maakt een wereld van
verschil. Dat zeggen klanten vaak niet hardop omdat ze niet weten dat ze het
meewegen. Maar onbewust ergeren ze zich groen en geel aan slecht leesbare
offertes. Niet het beste vertrekpunt voor een samenwerking.

Daarom in dit artikel: welke woorden zijn ‘verboden’ in een
klantvriendelijke offerte? En hoe schrijf je een afsluiter die de klant
prikkelt? We geven je tips over welke dooddoeners je beter kunt vermijden, en
hoe je juist wél een schrijfstijl kiest die helpt te scoren.

Schrijf je offerte niet te formeel

‘Naar aanleiding van ons gesprek doe ik u hierbij onze offerte toekomen’. Deze zin komt je vast bekend voor. De meeste offertes die wij onder ogen krijgen zijn vrij wollig geschreven. Dit soort inleidingen zijn keurig Nederlands, maar niet erg onderscheidend. Het is altijd een goed idee om de inleiding in heldere, bondige taal te schrijven. Al was het maar omdat onderzoek laat zien dat de klant jou dan intelligenter vindt.

Gebruik in je offerte dezelfde taal als je in het
acquisitiegesprek deed. Dat geldt niet alleen voor de inleiding, maar voor de
hele tekst. Besteed genoeg aandacht aan de leesbaarheid en de tone of voice van
de offerte. Het geeft je een onderscheidende, klantvriendelijke uitstraling en
het aanbod is hierdoor duidelijker. En dat waarderen klanten.

Geen stoffige taal

Woorden als tevens, reeds,
indien
en inzake zijn allemaal
correct Nederlands. Ze maken de tekst alleen een stuk minder makkelijk
leesbaar. Grote kans dat jij in dagelijkse gesprekken dit soort woorden niet of
nauwelijks gebruikt. Schrijf ze dus ook niet op. Ga maar na: hoe denk jij over
mensen die veel dure woorden gebruiken als ze praten (of schrijven)? Denk je
dan ‘goh, die heeft vast verstand van zaken’ of ‘wat een goed verwoord
verhaal’? Waarschijnlijk niet. Beïnvloed het beeld dat de klant van jou heeft
dus positief en schrijf heldere taal.

Lange zinnen lezen lastig

Houd verder vooral de zinnen kort. Uit onderzoek blijkt dat de
leesaandacht van hoger opgeleiden maximaal 18 woorden per zin is. Beperk de
lengte van de zinnen tot maximaal 15 woorden zodat de lezers niet afhaken. Tip:
begin zinnen niet met aanloopjes. Die herken je aan woorden zoals als, vanwege, aangezien en omdat. Het interessantste nieuws voor de
lezer belandt dan altijd aan het einde van de zin. Knip dit dus liever op in
twee aparte zinnen. 

Lijd jij aan de zulziekte?

Schrijf actief. De woorden ‘zullen’ en ‘zal’ kun je altijd
schrappen. Deze dooddoeners maken je zinnen minder sterk. Bijvoorbeeld: ‘’Wij zullen de uitvoering voor onze
rekening nemen, waarna met u geëvalueerd zal worden’’
. Dit kan een stuk
directer: ‘’Wij nemen de uitvoering voor
onze rekening. Daarna evalueren we samen het project.’’
Check jouw eigen
offerte eens op zullen en kijk ook
naar de andere hulpwerkwoorden die je offerte minder duidelijk maken.

Een Pro-actieve afsluiting

‘Wij hopen u hiermee een passende aanbieding te hebben gedaan en kijken uit naar uw reactie.’ Dit is met afstand de meest gebruikte afsluiting in offertes. Het nadeel is dat hij erg formeel is, en bovendien het initiatief bij de klant legt. Maak liever een afsluiting voor je offerte die de klant aanzet tot actie.

Meer inspiratie voor een sterke offerte?

Kost een offerte maken jou veel tijd en
zoek je naar concrete voorbeeldzinnen, alinea’s en praktische tips voor het
versterken van je offerte? Koop dan het boek ‘Slimmer Offertes Maken’ met 30 neurotips en uitgewerkte voorbeelden. 

Direct een vraag over je offerte? Laat het ons weten via
onderstaand formulier of neem contact op. 

Stel direct een vraag over je offerte

Share This