met algemeen offertevoorbeeld win je niet als schoonmaakbedrijf

Voorbeeld offerte > Offerte voorbeeld schoonmaakbedrijf

Als schoonmaakbedrijf zijn de samenwerkingen die je aangaat voor de lange duur. Daarom is het essentieel dat je offerte kwaliteit en betrouwbaarheid uitstraalt. Je overtuigt de klant niet met een standaard voorbeeldofferte van internet. Bovendien gaat de gunning van opdrachten vaak niet eens via een offerte maar via een (onderhandse) aanbesteding/tender. Klanten leggen de offerte van een schoonmaakbedrijf onder een vergrootglas. Zorg dus dat wat ze lezen, overtuigend is.

1: maak tenders EMVI/BVP-proof

Inschrijven op een aanbesteding is tijdrovend. Daar hoeven we jou als schoonmaakbedrijf vast niets over uit te leggen. Des te belangrijker dat al die inspanningen ook leiden tot een opdracht dus. Je vergroot ten eerste alvast sterk je kansen als je zorgt dat je hoog scoort op de kwaliteitscriteria. Zorg dus dat je tenderteksten EMVI-proof zijn en/of voldoen aan de BVP-criteria. Een aantal van onze tekstschrijvers zijn gespecialiseerd in aanbestedingen, dus schakel hen gerust in voor advies.

2: benadruk duurzaamheid

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema waarop klanten offertes toetsen. We helpen regelmatig schoonmaakbedrijven die als basis werken met een offertevoorbeeld van internet. Niet per se de beste keuze, want het thema duurzaamheid komt hierin zelden aan bod. Zorg dus dat je duidelijk maakt hoe jouw schoonmaakbedrijf hiermee omgaat. En nog belangrijker: geef in je offerte ook een concreet voorbeeld. Iedereen kan immers zéggen dat hij duurzaamheid belangrijk vindt, laten zien hoe je dat doet is vele malen overtuigender.

3: schrijf niet alleen op wát je doet

‘’We nemen dagelijks alle bureaus af. De toiletten maken we tweemaal per dag schoon. Eens per maand reinigen we ook de roosters van de luchtverfrisser.’’ Een prima beschrijving van wat je doet voor de klant. Toch laat het schoonmaakbedrijf in dit voorbeeld een belangrijke kans liggen in zijn offerte. Hij vertaalt datgene wát hij doet, namelijk niet naar wat de klant daaraan heeft. En dat is nu juist een belangrijk basisingrediënt voor een winnende offerte. Benoem daarom als je jullie dienstverlening beschrijft ook de voordelen voor de klant.

4: benadruk betrouwbaarheid

Als schoonmaakbedrijf help jij de klant bepaalde wensen te realiseren. Maar jullie samenwerking roept bewust of onbewust ook angsten bij de klant op. Een belangrijke ‘angst’ die specifiek geldt voor een schoonmaakbedrijf heeft te maken met betrouwbaarheid. Jullie schoonmakers krijgen immers toegang tot het pand, vaak als er verder niemand is. Stel de klant daarom gerust in je offerte en benadruk de betrouwbaarheid van je personeel. Ook hier geldt: geef een concreet voorbeeld, want ieder schoonmaakbedrijf zegt dit belangrijk te vinden.

Ik was niet tevreden over onze offertes en had in mijn hoofd hoe ik het wél wilde. Maar het ook opschrijven… Het template dat ze voor ons hebben ontwikkeld was precies de vertaalslag van hoofd naar papier.
Hierdoor komt nog beter naar voren waar we voor staan als bedrijf.

Mimouna El Hallaoui

Directeur schoonmaakbedrijf, Mams Cleaning & Services

benieuwd of jullie offertevoorbeeld goed in elkaar zit?

Share This