Training offertes maken

Training offertes schrijven

incompany trainingen

Hoe schrijf je een winnende offerte?

Offertes schrijven is maatwerk. Voor elke klant doe je het toch net weer even anders, en dat kost tijd. Je wilt dus dat de tijd die je investeert, ook leidt tot het scoren van meer opdrachten. Dat kan! Leer een winnende offerte te schrijven en kies uit een van deze opties:

  1. Incompany training Winnende Offertes Schrijven
  2. Incompany training Goeie Vragen Stellen
  3. Incompany inspiratiesessie ‘Winnende Offertes: De 5 Geheimen die de concurrent nog niet kent’
  4. Open inschrijving training Winnende Offertes Schrijven

Wat levert de offertetraining jou op?

 

  1. Inzicht: binnen 3,5 uur hef je jouw blinde vlek op, zie je waar het beter kan en voer je ook al wijzigingen door.
  2. Inspiratie: concrete voorbeeldzinnen en alinea’s + meer plezier in het schrijven van offertes.
  3. Impact: succesvolle offertes waarmee je de concurrent ver achter je laat. Jij kunt namelijk straks slim inspelen op het onbewuste beslisproces van jouw klant.

Wij kregen een incompany training Winnende Offertes Schrijven bij ons marketingbureau. De feedback was raak en de tips waren praktisch, en dat alles op een leuke en luchtige manier. We maken onze offertes nu beter op qua inhoud, indeling, overzichtelijkheid en taalgebruik. Daardoor zijn ze een stuk effectiever.  

Wiebe Heeres

marketingstrateeg, Ministry Of Marketing

INCOMPANY TRAINING Winnende offertes schrijven 

De offertetraining bestaat uit drie modules die stapelbaar zijn. De meeste klanten beginnen met twee modules en beslissen daarna of ze nog een verdiepende, derde module willen organiseren. Je kunt de training ook combineren met de module ‘Goeie Vragen Stellen’. Zonder goed intakegesprek immers geen succesvolle offerte.

X
MODULE 1 (3,5 UUR): DE BASIS DIE JE IN IEDER GEVAL OP ORDE WILT HEBBEN

Principe 1: De klant checkt continue of je écht geïnteresseerd in hem bent.
Hierin zit dé sleutel tot een succesvolle offerte. Je leert hoe je alle beslissers op de offerte het gevoel geeft dat je ze volledig begrijpt. Van het pakkend verwoorden van de echte koopmotieven van iedere beslisser tot het vertalen van algemene kenmerken naar voordelen voor de klant.

Principe 2: De klant raakt in een ja-modus als hij een paar keer ja heeft gedacht.
Dit heeft onder meer gevolgen voor de vaste opbouw en structuur en de vorm waarin je tussenkopjes formuleert.

Principe 3: De klant vindt jou intelligenter als je eenvoudig schrijft.
We werken dus aan schrijfstijl, lange zinnen, hulpwerkwoorden, bondig formuleren en wollige taal.

Principe 4: De klant onthoudt het eerste en laatste wat hij leest beter.
Dit betekent dat de inleiding en slotalinea aandacht verdienen. Je leert afscheid te nemen van standaardzinnen en werken met openingszinnen die staan als een huis. Ook werken we aan een slotalinea waarmee je triggert tot een vervolgafspraak en zelf de regie houdt op het verdere proces.

MODULE 2 (3,5 UUR): DE OFFERTE DIE MAAR WEINIG CONCURRENTEN MAKEN

Principe 5: De klant vindt zelfvertrouwen en succes aantrekkelijk.
Dat mag dus door de hele offerte heen klinken, zonder arrogant te worden. Je leert hoe je op verschillende plaatsen subtiel laat zien dat je de beste bent.

Principe 6: De klant kiest eerder als je hem iets te kiezen geeft.
Deze wetenschap heeft gevolgen voor hoe je de propositie en ook het kostenplaatje opbouwt. In hoeverre heeft de klant iets te kiezen, en hoe kun je slim meerdere opties aanbieden? Ook leer je hoe je de kosten aantrekkelijk en ook transparant formuleert zodat een gevoel van meerwaarde ontstaat.

Principe 7: De klant is gevoelig voor overeenkomsten.
Benoem die dus, en op zo’n manier dat het onbewuste brein van de klant getriggerd raakt. Als je dit goed verwoordt, is het voor de klant eigenlijk heel logisch is dat jullie gaan samenwerken.

MODULE 3 (3,5 UUR): DE OFFERTE WAAR DE KLANT NIET OMHEEN KAN

Principe 8: De klant is gevoelig voor positieve bevestiging.
Zorg dus dat je op verschillende plekken in je offerte laat zien dat je elkaar begrijpt en dat je de klant en zijn wensen waardeert.

Principe 9: De klant doet graag iets terug als hij iets krijgt.
Nu denk je mogelijk ‘maar we gaan toch geen dingen weggeven?’ Dat hoeft ook niet, maar je kunt op verschillende manieren iets doen voor de klant in zowel de offerte zelf als het proces eromheen.

Principe 10: De klant is gevoelig voor schaarste.
Om die reden is het niet handig om je te gretig op te stellen in een offerte. Jullie leren de juiste balans te vinden tussen enthousiast voor de opdracht en ook ‘hard to get’. Dit straalt kwaliteit en zelfvertrouwen uit, en dat triggert een kwaliteitsslag in jullie offertes.

Begeleidende mail
Als bonus kijken we ook naar de begeleidende mail die je meestuurt. Wat kun je hierin doen om de klant positief te triggeren en te zorgen dat hij jouw bericht extra goed onthoudt?

Laat ons een offerte voor de training maken

Incompany training Goeie Vragen Stellen

Zonder goed intakegesprek geen succesvolle offerte. Goeie vragen stellen is een kunst. En die kunst is te leren, in onze incompany training Goeie Vragen Stellen. Veel klanten combineren deze met een of meer modules Winnende Offertes Schrijven.

Invisible

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

MODULE 1 (3,5 UUR): Dit wil je in ieder geval begrijpen en kunnen als je met de klant aan tafel gaat (of belt)
  • Leer begrijpen hoe jouw brein en dat van de klant werkt, en waarom vragen stellen zo cruciaal is voor een goede relatie.
  • Zie hoe jouw automatische piloot ingesteld is op vertellen in plaats van vragen.
  • Leer hoe je van die automatische piloot af stapt en de klant het podium geeft.
  • Leer de top-10 wondervragen om de echte koopmotieven van de klant boven tafel te krijgen.
  • Leer vragen te stellen waarmee je de klant nieuwe inzichten geeft.
Module 2 (3,5 uur): Als het gesprek ‘spannend’ wordt
  • Leer begrijpen wat jouw brein onbewust als ‘bedreigend’ ziet in een klantgesprek en hoe je hierop reageert.
  • Leer dat weerstand niet bestaat.
  • Leer om te gaan met kritische vragen, bezwaren en tegenwerpingen, zonder dat je gaat zenden.
  • Leer de klant te confronteren met tegenstrijdige informatie zonder aanvallend te worden.

Vraag een offerte op voor de training 'Goeie Vragen Stellen'

INCOMPANY INSPIRATIESESSIE
‘DE 5 GEHEIMEN DIE DE CONCURRENT NOG NIET KENT’

Wil je het onderwerp offertes op een leuke, laagdrempelige manier op de kaart zetten in jouw organisatie? Slim idee! Daarmee maak je mensen enthousiast om de kwaliteit van offertes naar een hoger plan te tillen. Dat hoef je natuurlijk niet alleen te doen. Laat ons een inspiratiesessie verzorgen. Van 20 minuten tot een uur: wij laten jullie op een prikkelende manier zien wat de meest gemaakte vergissingen in offertes zijn en hoe je die ombuigt. Organisaties geven ons bijvoorbeeld een podium tijdens de maandelijkse kantoordag of kennis-sessies, of gewoon onder reguliere werktijd. Overdag, ’s avonds, er is van alles mogelijk. Energie en inspiratie gegarandeerd!

Vraag een offerte op voor een inspiratiesessie

Open inschrijving training ‘Winnende Offertes Schrijven’

Heb je één of twee collega’s die de training willen volgen? Dan is de open inschrijving een aantrekkelijke optie. We geven deze ongeveer eens per maand in Amsterdam. Doe inspiratie op van medecursisten die met een totaal andere blik naar jouw offertes kijken en schrijf je in.

Bekijk de data van de (online) open trainingen

Ik wil een klacht indienen bij WOS. Sinds ik hun workshop volgde, kom ik om in het werk omdat iedere offerte doorgaat. Het maakt echt een enorm verschil; de opdrachten komen veel makkelijker binnen!

Frank Vos

Interieurbouwer, VB verbouwingen en Interieur

Heeft het zin om een offertetraining te organiseren?

Herken jij jezelf in een of meer van de volgende punten? Dan komen we graag een incompany training bij jou geven:

  • Je wilt de conversie (winkans) van de offertes verhogen.
  • Je besteedt (te)veel tijd aan het schrijven van offertes.
  • Je bent benieuwd hoe jouw offerte nog beter kan.
  • Je wilt een kritische blik van buiten op jouw offerte.
  • Je wilt het vaste template zelf aanscherpen.
  • Je wilt de klant echt de beste oplossing bieden voor zijn probleem.
  • Je bent bereid tijd te steken in het schrijven van een winnende offerte.
  • Je maakt maatwerk van je offerte en werkt dus niet alleen met standaardteksten.
  • Je schrijft zelf offertes en/of je stuurt mensen aan die offertes schrijven.
  • Je wilt leren en inspiratie opdoen.

Wanneer heeft het géén zin een offertetraining te organiseren?

Soms verkopen we ‘nee’ als iemand een offerte bij ons op vraagt. Niet omdat we weten dat schaarste ons extra aantrekkelijk maakt (al blijkt het wel zo te werken). Wel omdat het in de volgende gevallen weinig zin heeft om de training te organiseren:

  • Je hebt al 100% succes met offertes.
  • Je twijfelt nog of het wel nodig is om de offerte te verbeteren. In dat geval kun je beter een expert jouw offerte laten checken.
  • Je hebt weinig tijd of bent niet bereid om na de training zelf het offertetemplate aan te passen. In dat geval is het voordeliger als je ons een perfect template laat ontwikkelen.
  • Je hebt een hekel aan offertes schrijven en besteedt dat liever uit. Ook hier geldt dat een template ontwikkelen dan een betere keuze is.
  • Je werkt met standaardoffertes en maakt ze niet op maat per klant. We helpen je graag met een goed, bondig en scherp geprijsd basis template.
  • Je bent op zoek naar specifieke tips voor tenders/aanbestedingen. In dat geval helpt onze tender expert je graag persoonlijk verder.

overleg of de offertetraining geschikt is voor jouw organisatie

Offertetraining
offerte maken
Aanbesteding winnen
Offerte laten maken
aanbesteding schrijven
Share This