Aanbestedingen? Die hebben voor jou geen geheimen meer. Je weet hoe je UEA-formulieren correct invult, en voorziet van de juiste bijlages en geldige ondertekeningen. Je bouwt je tenderdocument op volgens de structuur van de leidraad en haalt input op bij je collega’s om de vragen te beantwoorden. Je doet dus precies wat er van je gevraagd wordt. Dan kan het eigenlijk niet meer fout gaan. Toch?

 

‘Niet fout’ is iets anders dan ‘goed’


De praktijk leert dat ervaren tenderteams weinig fouten maken, maar wel kansen laten liggen. Vergis je niet: de beoordelingscommissies van aanbestedende organisaties bestaan uit betrokken professionals die het beste willen voor hun project. Zij zijn vaak maanden bezig met het opstellen van een leidraad en laten zich inhoudelijk niet snel imponeren. Zij willen dus niet alleen weten wat jouw bedrijf te bieden heeft, maar vooral waarom dit de beste oplossing is voor hen. Aan jou de schone taak!

 

Met deze 3 tips ga je voor goud

 

1. Maak optimaal gebruik van reviewrondes

Zorg ervoor dat je tijdens de interne review met de juiste collega’s aan tafel zit. Bij voorkeur met een ‘inhoudelijke vakidioot’, een ‘strategische denker’ én de commercieel verantwoordelijke. Zorg dat zij zich goed hebben voorbereid, plan voldoende tijd in, en neem geen genoegen met opmerkingen als “ik zou dat anders omschrijven”. Vraag door totdat je precies begrijpt wat zij bedoelen. Wat voor jullie logisch is, moet je voor de opdrachtgever expliciet maken.

 

2. Benoem zoveel mogelijk de voordelen voor de opdrachtgever

Word geen autoverkoper die eindeloos alle specificaties van een nieuw model opdreunt, maar vertaal deze naar concrete voordelen voor de klant: “ik begrijp dat u vaak boodschappen doet. Dit nieuwe model heeft een extra grote kofferbak van 500 liter, waar minstens 5 grote tassen in passen.” Om maar een voorbeeld te noemen…

 

3. Toon lef (door harde beloftes te doen)

Jaja, het is eng om jezelf nu al vast te leggen. Gelukkig vinden de accountmanagers van andere inschrijvers dat ook. Dit is dus dé kans om je te onderscheiden. Vraagt de aanbestedende dienst of je de planning kunt versnellen? Natuurlijk kan dat: je noemt de opties (bijvoorbeeld werken buiten kantooruren), de voorwaarden (wat heb je nodig van de opdrachtgever) de kosten (extra toeslag voor overwerk: 20%) en wat het oplevert (1 week tijdwinst). De opdrachtgever weet zich zo verzekerd van een leverancier met wie hij concrete afspraken kan maken. En hij wil niets liever.

 

Meer dan de puntjes op de ‘i’

 

Nog een laatste tip: neem in je planning tijd op voor controle door een ervaren externe reviewer. Een frisse blik van buitenaf levert niet alleen een foutloze tekst op, maar ook een scherpere omschrijving van jullie toegevoegde waarde. Zodat jouw inschrijving nét even opvalt tussen al die andere. Wij hebben meerdere specialisten aanbestedingsteksten in huis om je daarbij te helpen. Neem contact op om te bespreken wat voor jullie aanbesteding de beste aanpak is.

Toch nog even de basics checken? Specialist aanbestedingsteksten Simone Dolk schreef deze blog met tips om onnodige uitsluiting bij aanbestedingen te voorkomen.

Share This