Een groep specialisten in het scheppen van media-aandacht. Die weten als geen ander hoe je opvalt bij potentiële klanten. Hoe je de aandacht vestigt op de juiste producten of diensten. En toch legden ze hun offerte aan ons voor om hem na te laten kijken. Waarom?  

Offerte was al een succes

‘’Soms verdient je eigen succesnummer een facelift’’, zegt directeur van UwPersvoorlichter Marike Timmermans. En een succesnummer kun je hun offertetemplate zeker noemen. 85-90% van de offertes resulteerde al in een opdracht. Het is een conversiepercentage waar veel organisaties van dromen.

Slimme investering: actuele offerte laten nakijken

Hun offerte laten nakijken was dus geen noodzaak, maar kwam vanuit de behoefte aan een frisse blik. ‘’Ik wilde ons werk graag eens door een ander paar ogen laten bekijken.’’ UwPersvoorlichter pakte het slim aan door een offerte te laten nakijken waar ze op dat moment aan werkten. De investering was daarmee voor hen relatief een schijntje. Het ging namelijk om een grote opdracht. Die kritische blik was dus meer dan welkom.

Ook voor succesofferte nog kansen gevonden

Een huidige conversie van bijna 90% en een grote klant die binnengehaald moest worden. De lat lag duidelijk hoog voor ons. In hoeverre hadden wij goede ideeën om hun offerte nóg een stap verder te brengen? Waar dat hoge succespercentage vandaan kwam was ons snel duidelijk. De offerte zat simpelweg al heel goed in elkaar. De puntjes op de i waren er ook. Zo adviseerden we om:

  • de klantvraag en vooral de ‘koopmotieven’ nog scherper neer te zetten. Door problemen en doelen in de verf te zetten, vergroot je de meerwaarde van de offerte;
  • te laten zien hoe de adviezen en aanpak gelinkt zijn aan de doelen van de klant. Daarmee ziet de klant dat je niet ‘zomaar wat adviseert’ maar dat het precies aansluit bij wat hij wil bereiken;
  • uitgebreider op de oplossing te focussen waarmee UwPersvoorlichter zich toont als een partij die zich verdiept heeft in de klant en de markt;
  • het tarief goed te onderbouwen. De klant ziet dan hoeveel waar hij voor zijn geld krijgt. We adviseerden een opsomming te maken met alles wat in de prijs zat inbegrepen. En dat was veel meer dan eerst in de offerte naar voren kwam;
  • de structuur verder aan te scherpen zodat de klant precies ziet wat hij waar vindt. Sommige adviezen stonden verstopt in een andere paragraaf waardoor ze niet genoeg opvielen;
  • de schrijfstijl nog persoonlijker te maken door de klant vaker direct met ‘u’ aan te spreken.     

Offerte leverde nieuwe klant op

Een nieuwe klant! De offerte werd een opdracht, en volgens Marike was dat ‘geen gemakkelijke opgave’. De klant was kritisch en stelde de nodige eisen. Het nakijken van de offerte verdiende zich op die manier snel terug. Op de langere termijn bleek de investering zelfs nog rendabeler.

UwPersvoorlichter gebruikt de offerte nu altijd als ze een grote opdracht binnen willen halen: ‘’We hebben ze na deze klus nog een keer een offerte laten nakijken en daarna hebben we zelf een basis gemaakt. Die gebruiken we nog steeds met veel plezier.’’

Nakijken was binnen 3 dagen geregeld  

Het proces van nakijken omschrijft Marike als ‘helder en duidelijk’. Binnen drie dagen hadden zij hun offerte terug. De stappen waren dan ook overzichtelijk. Zij stuurden een offerte in en gaven aan wat ze ermee wilden bereiken. Wij namen de offerte grondig door en plaatsten uitgebreide opmerkingen en tekstsuggesties in de kantlijn. Het aanbod stond om nog te bellen voor een toelichting. Dat bleek niet eens meer nodig. De suggesties waren zo concreet dat Marike en haar collega’s ze meteen hebben doorgevoerd.

Meer dan wat tips over de leesbaarheid

Behalve een nieuwe klant, ook een leerervaring. De wens van UwPersvoorlichter was om zelf te leren hoe ze de offerte nog succesvoller konden maken. ‘’Erg leerzaam vond ik het om anders te kijken naar wat we eigenlijk aanbieden’’, zegt Marike. ‘’Altijd goed om je werk na te laten kijken door een ander, zeker als je zulke prettige en ook inhoudelijke feedback krijgt. Het ging veel verder dan tips over leesbaarheid en korte zinnen. Absolute aanrader voor iedereen die denkt dat zijn offerte al goed genoeg is!’’

Stel ons direct een vraag over je offerte